Křepelky a jejich využití

Před pár lety jsme začali chovat křepelky.

Zpočátku to bylo jen velké přání mého manžela, protože se mu líbilo jejich zabarvení. Pak si nastudoval složení vajec a zjistil jejich naprostou dokonalost a využití v kuchyni. Ale také objevil úskalí a to když nebudou mít určitý stupeň teploty, tak prostě ty vejce z nich nedostane :).

Jak to všechno začalo? Jednoduše, děti se domluvily a rozhodly se, že jako vánoční dárek nám koupí 10 slepiček a 1 kohoutka. To bylo radosti. Manžel hned začal dělat pro ně obydlí, budníčky a popeliště. Rošty a krmítka. Tak hotovo a teď jim najít vhodné místo. V lednu si moc tepla venku neužijí, tak zůstanou v obýváku. Vydržely tu tak měsíc. Přece jenom jsou to slepice a tak jsem jim musela neustále měnit podestýlku a poskytovat komfort, by to všichni unesli. Co s nimi teď, když vezmeme v potaz, že ty vejce chceme?

Vyklidili jsme jednu místnost v domě a zařídili jim tu bydlení. Později mi manžel vyrobil z mikrovlnné trouby líheň a malou odchovnu. Je moc šikovný, všechno si nastudoval, včetně teploměrů, osvětlení, rozmístění atd. Tak začal náš vlastní chov. Křepeličky se rozmnožovaly, vesele nesly vajíčka a měli jsme jich naprostý dostatek. Jen menší problém, co s kohoutky? Někdy se povedlo, že třeba ze 40 vylíhnutých bylo 38 samečků. Hledali jsme další využití a  tou se stala kuchyně. Ani ve snu by nás nenapadlo, že obohatí náš jídelníček.

Jen tak pro představu. Je úžasná práce s vylíhnutými kuřátky, ale když to máte škubat a kuchat, to je náročné. Vždy si pak vzpomenu na hádanku – „čím víc chlapec jedl, tím víc toho přibývalo, co vlastně jedl?“ Správná odpověď je ořechy, pro ty, kteří by to ještě neznali. A tady, čím víc škubete, tím víc toho máte :). Ovšem ne masa, ale peří. Když pak předložíte na stůl lahodnou pečínku, rázem zapomenete na toto úskalí.

Pojďme se na chvíli zastavit nad složením vajec a masa

 

Vejce:

Je sice malinké, ale jeho nutriční hodnota dosahuje až 155 Kcal což je pouhá polovina nutriční hodnoty vejce slepičího. Navíc ještě obsahuje hořčík, fosfor, selen, železo a měď, také vysoce hodnotné bílkoviny, sacharidy a mnohé další účinné látky příznivě působící na léčbu ekzémů, astmatu, poruch zažívacího traktu a výrazným způsobem posilují imunitu. Denní konzumace křepelčích vajec se doporučuje lidem, kteří trpí kardiovaskulární chorobou, sportovcům, dětem a těhotným ženám.

Křepelčí vejce obsahují vitamín D, který stimuluje vstřebávání vápníku a fosforu v těle a příznivě tak působí na kosti a zuby. Dále zlepšuje stav buněk nervové soustavy a přispívá k regeneraci tkání, jako je kůže, vlasy a nehty. Má také antioxidační účinky.

Selen zajišťuje posílení ochrany proti kardiovaskulárním onemocněním a zároveň stimuluje imunitní systém. Zpomaluje proces stárnutí buněk a má preventivní onkologické vlastnosti.

Železo podporuje obnovu krevních buněk. Zabraňuje stavům únavy či anémie a spolu s jódem podporují funkce štítné žlázy.

Křepelčí vejce obsahují 73, 5 % vody a tím i napomáhají k celkové hydrataci těla.

Každé vejce má velmi silnou podskořápkovou blanku. Tato blanka zabraňuje vstupu vzduchu či bakteriím a tím výrazně snižuje riziko nákazy salmonelózou. Při rozbíjení vajec je doporučuji spíše řezat nebo již existují takové nůžky, vyrobené přímo pro tyto vejce.
Skořápky křepelčího vejce jsou velmi kvalitním zdrojem lehko vstřebatelného vápníku. Rozdrcené skořápky se mohou přidávat do jakéhokoliv jídla a zajistit tak tělu přirozený zdroj kalcia. Ženy trpící osteoporózou mohou tímto způsobem doplnit svou léčbu bez obav z předávkování kalciem. Přebytečný vápník totiž tělo snadno vyloučí.

Nutriční informace (1 křepelčí vejce)
Energie: 155,00 Kcal
Draslík: 132,00 mg
Vitamín A: 90,00 µg
Proteiny: 13,05 g
Fosfor: 226,00 mg
Vitamín B1: 0,43 mg
Hydráty: 0,41 g
Vitamín B2: 0,79 mg
Voda: 75,30 g
Tuk: 11,20 g
Vitamín B3: 3,53 mg
Vápník: 64,00 mg
Cholesterol 844,00 mg
Vitamín B6: 0,15 mg
Železo: 3,65 mg
Vitamín B9: 66,00 µg
Jód: 13,00 µg
Vitamín B12: 1,58 µg
Magnesium: 13,00 mg
Zinek: 1,47 mg
Vitamín D: 5,07 µg
Selen: 32,00 µg
Vitamín E: 0,74 µg
Sodík: 141,00 mg
Vejce se dají konzumovat stejným způsobem jako vejce slepičí (tepelně nebo za studena).

Maso:

To je vysloveně delikatesa. Jedná se o maso, které je velmi málo kalorické a díky velmi malému obsahu tuku nezvyšuje obsah cholesterolu v krvi. Obsahuje velké množství vitamínů (především skupiny B), selenu, magnezia a železa. Je nepostradatelným při výživě dětí a při regeneraci organismu po těžších onemocnění. Má vlastnosti zvěřiny, je tmavé s krátkou svalovinou.

Vitamíny skupiny B

B2 neboli riboflavin. Je rozpustný ve vodě a v těle se neukládá, tzn. že ho neustále musíme doplňovat. Pomáhá nám dobře vidět, jeho nedostatek způsobuje vznik šedého zákalu. Riboflavin je také důležitý pro dobrý stav kůže, funkce srdce a má vliv na metabolismus cukrů, tuků a aminokyselin. Jeho nedostatek se může projevit jako ústní koutek, pálení rtů, záněty dásní, pálení očí, záněty spojivek

B6 neboli pyridoxin, ten je také rozpustný ve vodě a účinkuje jako tzv.koenzym. Je důležitý při rozkladu a zužitkování bílkovin, cukrů a tuků z potravy. Dále pak v procesech přeměny zásobních cukrů v játrech a svalech na energii. Působí preventivně proti nervovým onemocněním, zlepšuje náladu u depresivních stavů, má také vliv na kvalitu kůže a významnou úlohu hraje také v tvorbě červených krvinek a protilátek. Pyridoxin se zúčastňuje odstraňování nadbytku estrogenu z těla a pomáhá tak při premenstruačním syndromu a dokonce snižuje i ranní nevolnosti u těhotných žen. Při jeho nedostatku dochází k celkové slabosti a podrážení, k zánětům ústní dutiny, ke křečím a ke kožním projevům jako je suchost a podrážděnost.

Křepelčí maso je skvostným kulinářským zážitkem, kterým překvapíte rodinu i mlsné hosty.

A jen snad pro zajímavost – do jedné křepelky se vejde nádivka z půl housky 🙂

 

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 45 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

1 komentář: „Křepelky a jejich využití

Napsat komentář