Pages Navigation Menu

domácí recepty, hubnutí a zdravá strava

Nahlédnutí na pohanku a její přípravu

Nahlédnutí na pohanku a její přípravu

Pohanka, co to je a jak ji připravit?

 
V posledních letech se hodně mluví o pohance jako o zázračné nové potravině. Inu nová tak nebude, protože se k nám dostala před mnoha a mnoha lety, ovšem v oblasti našeho zdraví je jednička na trhu a uznávaná až nyní.

Vhodná jak pro vegetariány, tak pro celiatiky, kteří nesmí lepek. Tudíž se stává na žebříčku potravin prvotinou pro bezlepkovou dietu.

Samozřejmě se dá podávat i jako příloha k masu nebo ji použít pro přípravu bezmasého pokrmu.

Pohanka a historie

 
Těžko říci, jak se k nám vůbec dostala. Možná ji k nám přivezli nájezdníci z východu. Oni totiž vozili s sebou takové své cestovní suroviny, které pak zasadili na místě, kde se usídlili. Samozřejmě tím se u nás rozrostly nové druhy plodin a rostlin vůbec. Na nájezdníky se vždy pohlíželo jako na pohany, tak odtud by mohl být i název pohanka.
Ale kdo ví? Je to pravda nebo jen legenda.

Pohanka je pokrmem jen pro chudé?

 
pohanka

Pěstování je velmi rozšířené, jelikož je skutečně nenáročná. Daří se jí třeba i v méně úrodné půdě. Dříve se na stůl podávala úplně běžně a to nemusel být stůl jen chudobných, ale i hospodáři a šlechty si dávali do nosu.
Možná se jí tak říkalo proto, že se pěstovala převážně v méně úrodných krajích a půdách a tam se zase moc nezdržovali ti bohatí.

U známého našeho panovníka Karla IV. byla například pohanka běžnou součástí na jídelníčku. Dokonce ji upřednostňoval před masitou stravou.

Takže když to shrneme, objevovala se jak v chudých rodinách, tak měla své místo na stříbrných podnosech.

 Co obsahuje a jaké jsou její účinky

 
Tato úžasná bezlepková potravina obsahuje také řadu minerálních látek, jako jsou vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan a zinek, a vitamínů B (B1, B2, B6), E, niacin a rutin.

A nejen to, ale je zdraví prospěšná. Její léčebné účinky jsou známé v oblasti křečových žil, ovlivňuje právě funkci trávicího systému, uklidňuje vředy, usnadňuje léčbu hemeroidů, pomáhá s cholesterolem, regeneruje jaterní buňky a další.

Pohanka má 3 základní formy:

 

  • celé loupané pohankové zrno
  • zrno rozdrcené na větší kousky se jmenuje lámanka
  • zrno pomleté – a máme pohankovou mouku

Vařit ji můžeme také na dva možné způsoby:
– rychlý
– pomalý – způsob tohoto vaření je vůči pohance šetrnější a zachovává nejvíce živin.

Pomalé vaření:
Pohanku propláchneme pod tekoucí vodou.

Mezitím si dáme vařit vodu, musíme počítat s tím, že pohanka nabobtná, tak je třeba více vody.

Až nám začne vařit, vložíme do hrnce omytou pohanku a osolíme.

Pokud ji pak budeme zpracovávat na sladký způsob, tak samozřejmě solíme jen malinko.

Vaříme jen 5 minut pod pokličkou.

Poté odstavíme a necháme hodinu stát.

Rychlé vaření:
Postup je zpočátku stejný, jen jí vaříme 15 minut, samozřejmě během varu promícháváme.

Pak by měla být dostatečně měkká.

Odstavíme z plotýnky a necháme pod pokličkou ještě dojít tak dalších 15 minut.

Poté vodu slijeme a je hotovo.

Výhody pohanky v kuchyni:
Pohanku si můžeme navařit dopředu.

V lednici nám vydrží klidně 2-3 dny.

Podle potřeby si ji můžeme odebírat a také máme rychleji připravené jídlo, což uvítá každá hospodyňka.

 


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 45 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

No Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pohankové karbanátky s mozzarelou | Vařme s láskou - […] Postup: Do uvařené pohanky vmícháme na drobno pokrájenou mozzarellu, vejce, prolisovaný česnek, koření – postup jak pohanku uvařit naleznete…

Leave a Comment